دیدگاه فروید در مورد زنان – زنان در زندگی فروید
نظرات فروید در مورد زنان
دیدگاه های زیگموند فروید در مورد زنان در طول زندگی خود جنجال برانگیخت و امروزه همچنان بحث های قابل توجهی را برانگیخته است. او در مقاله ای با عنوان «پیامدهای روانی تمایز آناتومیک بین دو جنس» در سال 1925 نوشت: «زنان مخالف تغییر هستند، منفعلانه دریافت می کنند و چیزی از خود اضافه نمی کنند».
دونا استوارت، استاد و رئیس بهداشت زنان در شبکه بهداشت دانشگاه، توضیح داد: “فروید مرد زمان خود بود. او با جنبش رهایی زنان مخالف بود و معتقد بود که زندگی زنان تحت سلطه عملکردهای تولید مثل جنسی آنهاست. “
یک بار فروید در «Sigmund Freud: Life and Work by Ernest Jones» می گوید: «سوال بزرگی که هرگز به آن پاسخ داده نشده است و من با وجود سی سال تحقیق در مورد روح زنانه هنوز نتوانسته ام به آن پاسخ دهم این است که «یک زن چه می خواهد؟»
حسادت آلت تناسلی
حسادت آلت تناسلی همتای زن مفهوم اضطراب اختگی فروید است. فروید در نظریه رشد روانی-جنسی خود پیشنهاد کرد که در مرحله فالیک (حدود 3 تا 6 سالگی) دختران جوان از مادران خود فاصله می گیرند و در عوض محبت خود را به پدران خود اختصاص می دهند.
به گفته فروید، این زمانی اتفاق می افتد که یک دختر متوجه می شود که آلت تناسلی ندارد. فروید (1933) پیشنهاد کرد: «دختران، مادر خود را مسئول نداشتن آلت تناسلی خود می دانند و او را به خاطر این که در معرض آسیب قرار گرفته اند، نمی بخشند».
در حالی که فروید بر این باور بود که کشف عقده ادیپی و نظریه های مرتبط با آن مانند اضطراب اختگی و حسادت آلت تناسلی بزرگ ترین دستاورد او هستند، این نظریه ها شاید بیشترین انتقاد را از او داشته باشند. روانکاوان زن مانند کارن هورنای و دیگر متفکران فمینیست عقاید او را تحریفشده و تحقیرآمیز توصیف کردهاند. نظریه نقطه مقابل عقده ادیپ، عقده الکترا است.
درمان هیستری
گفتار درمانی انقلابی فروید تا حدی از کار او با برتا پاپنهایم، که به آنا اومعروف است، تکامل یافته است. او با تجربه چیزی که در آن زمان هیستری نامیده می شد، علائم مختلفی داشت که شامل توهم، فراموشی، و فلج نسبی بود.
پاپنهایم طی جلساتی با یکی از همکاران فروید، جوزف بروئر، احساسات و تجربیات خود را شرح داد. به نظر میرسید که این روند علائم او را کاهش میدهد، که باعث شد او این روش را «درمان صحبت کردن» نامگذاری کند. پاپنهایم در ادامه مددکار اجتماعی شد و کمک های قابل توجهی به جنبش زنان در آلمان کرد.
در ابتدا، فروید پیشنهاد کرد که علل هیستری ریشه در آزار جنسی دوران کودکی دارد. او بعداً این نظریه را رها کرد و در عوض بر نقش تخیلات جنسی در ایجاد انواع روان رنجورها و بیماری ها تأکید کرد.
“درک او از زنان بهطور واضح ناکافی بود، اما او گامهای بزرگی فراتر از آنچه در مورد زنان درک میشد، برداشت. در زمان فروید، حتی اذعان به این که زنان میل جنسی دارند، بسیار غیرعادی بود، خیلی کمتر بگوییم که پیتر گی مورخ توضیح داد که سرکوب میل جنسی آنها می تواند آنها را هیستریک کند.
زنان در زندگی فروید
در حالی که فروید اغلب ادعا می کرد که درک کمی از زنان دارد، چندین زن نقش مهمی در زندگی شخصی او داشتند. فروید فرزند ارشد مادرش بود (پدرش دو پسر بزرگتر از ازدواج قبلی داشت) و اغلب به عنوان فرزند مورد علاقه خاص او توصیف شده است.
فروید یک بار اظهار داشت: «من دریافتهام افرادی که میدانند مادرانشان آنها را دوست دارند، در زندگیشان شواهدی از یک اعتماد به نفس عجیب و یک خوشبینی تزلزل ناپذیر دارند که اغلب موفقیت واقعی را برای صاحبانشان به ارمغان میآورد».
رابطه فروید با همسرش مارتا بسیار سنتی بود. نوه او، سوفی فروید، توضیح داد: “او یک زن خانه دار بسیار خوب بود.” “او بسیار صرفه جو بود. و پدرم می گفت که مادرش ترجیح می دهد تمام خانواده را مسموم کند تا اینکه غذا را دور بیندازد.”
فروید با چندین خواهر بزرگ شد و بعداً پدر سه پسر و سه دختر شد، از جمله آنا فروید، که نقش مهمی در ادامه کار پدرش داشت.
دیدگاه فروید در مورد زنان : زنان در روانکاوی
در حالی که فروید زنان را پست تر از مردان توصیف می کرد، بسیاری از زنان در توسعه و پیشرفت روانکاوی نقش داشتند. اولین زنی که کلینیک روانکاوی خود را اداره کرد، هلن دویچ در سال 1924 بود.
سابینا اسپیلرین، روانکاو اصلی (و ظاهراً معشوق سابق کارل یونگ) نیز تأثیر مهمی در توسعه روانکاوی داشت. او در اصل یکی از بیماران یونگ بود.
در سالهای اولیه دوستی فروید و یونگ، این دو مرد زمان قابل توجهی را صرف بحث در مورد پرونده اسپیلرین کردند که به شکل گیری بسیاری از دیدگاه های آنها کمک کرد. خود اسپیلرین نیز به توسعه مفهوم غرایز مرگ و معرفی روانکاوی در روسیه اعتبار دارد.
کارن هورنای روانکاو یکی از اولین منتقدان دیدگاه های فروید در مورد روانشناسی زنانه شد. ملانی کلاین به یکی از اعضای برجسته جامعه روانکاوان تبدیل شد و تکنیکی را به نام “بازی درمانی” توسعه داد که امروزه نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.
بعلاوه، دختر خودش، آنا فروید، نقشی حیاتی در پیشبرد بسیاری از نظریههای پدرش داشت و به روانکاوی کودکان کمک زیادی کرد.
دیدگاه های مخالف
جای تعجب نیست که برخی از شخصیتهای مهم روانشناسی پاسخهای خاص خود را به برداشت محدود و اغلب توهینآمیز فروید از روانشناسی زنان داشتند. کارن هورنای یکی از این منتقدان بود که مفهوم حسادت آلت تناسلی فروید را پذیرفت و برداشت خود را از روانشناسی مردانه ارائه کرد. حتی نوه خود فروید نیز بعداً از خویشاوند مشهور خود انتقاد کرد.
کارن هورنای :
مفهوم حسادت آلت تناسلی فروید در زمان خودش مورد انتقاد قرار گرفت، به ویژه توسط کارن هورنای روانکاو. او اظهار داشت که این مردان هستند که تحت تأثیر ناتوانی خود در بچه دار شدن قرار می گیرند که از آن به عنوان “حسادت رحم” یاد می کند.
پاسخ فروید: فروید پاسخ داد، اگرچه به طور غیرمستقیم، نوشت: «اگر یک زن تحلیلگر که به اندازه کافی از شدت آرزوی خود برای آلت تناسلی متقاعد نشده است، نتواند به آن عامل در خود اهمیت مناسبی بدهد، خیلی تعجب نخواهیم کرد. بیماران» (فروید، 1949). به گفته فروید، مفهوم حسادت رحم هورنای در نتیجه حسادت فرضی او به آلت تناسلی ظاهر شد.
سوفی فروید :
در حالی که تصورات فروید از تمایلات جنسی زنانه اغلب بر خلاف تمایلات مردسالارانه دوران ویکتوریا بود، او همچنان مرد زمان خود بود. کار او اغلب به عنوان زن ستیزانه رد می شود و نوه خود، سوفی فروید، نظریه های او را قدیمی توصیف می کند. او توضیح داد: “ایدههای او در جامعه رشد کرد. او در نظریههای خود این باور را منعکس کرد که زنان ثانویه هستند و هنجار نیستند و کاملاً مطابق با هنجار نیستند.”
افکار نهایی – دیدگاه فروید در مورد زنان :
حتی خود فروید نیز اعتراف کرد که درک او از زنان محدود است. او در سال 1933 نوشت: “این تمام چیزی است که باید در مورد زنانگی به شما بگویم.” “مطمئناً ناقص و تکه تکه است و همیشه دوستانه به نظر نمی رسد… اگر می خواهید در مورد زنانگی بیشتر بدانید، در مورد تجربیات خود در مورد زنانگی جویا شوید. زندگی، یا روی آوردن به شاعران، یا صبر کنید تا علم بتواند اطلاعات عمیق تر و منسجم تری به شما بدهد.”
دیدگاه های مدرن
امروزه، بسیاری از تحلیلگران پیشنهاد می کنند که به جای رد کامل نظریه های فروید، در عوض باید بر توسعه دیدگاه های جدید در مورد ایده های اصلی او تمرکز کنیم. همانطور که یکی از نویسندگان گفت، “فروید با جمع آوری داده های جدید و دستیابی به بینش های تازه، بارها در نظریه های خود تجدید نظر کرد. تحلیلگران معاصر نباید کمتر از این کار کنند.”
منابع :
- Khan M, Haider K. Girls’ first love; their fathers: Freudian theory Electra complex. Research Journal of Language, Literature and Humanities. 2015;2(11):1-4.
- Kaplan M. Bertha Pappenheim: 1859 – 1936. The Encyclopedia of Jewish Women.
- Foazen P. Helen Deutsch: 1884 – 1982. The Encyclopedia of Jewish Women.
- Hall K. Sabina Spielrein: 1885-1942. The Encyclopedia of Jewish Women.
- Freud S. An Outline of Psychoanalysis.New York: Norton; 1949.
- Freud S. New Introductory Lectures on Psychoanalysis.New York: Norton; 1933.
- Freud S. Some psychical consequences of the anatomical distinction between the sexes. In: Strachey J, ed. The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud. Vol 19. London: The Hogarth Press; 1925:241-260.
- Grubin D. Young Dr. Freud. Public Broadcasting Service.Published 2002.
- Jones E. The Life and Work of Sigmund Freud.New York: Basic Books, Inc; 1953.
- Lehmann C. Women psychiatrists still battle Freud’s view of the sexes. Psychiatric News. Published July 20, 2001.
- Sayers J. Mothers of Psychoanalysis. New York: W. W. Norton; 1991.