تعبیر خواب : رویا به چه معناست ؟
در حالی که نظریه های زیادی برای توضیح اینکه چرا ما خواب می بینیم وجود دارد ، هیچ کس هنوز هدف آنها را به طور کامل درک نکرده است ، چه برسد به اینکه چگونه می توان معنی خواب را تفسیر کرد. رویاها می توانند مرموز باشند ، اما درک معنای رویاهای ما می تواند کاملاً گیج کننده باشد.
در مورد تعبیر خواب یا رویا بیشتر بدانیم
محتویات رویاهای ما می تواند ناگهان تغییر کند ، عناصر عجیب و غریب را نشان دهد یا ما را با تصاویر ترسناک بترساند. این واقعیت که رویاها می توانند بسیار غنی و قانع کننده باشند چیزی است که باعث می شود بسیاری بر این باور باشند که باید برای رویاهای ما معنایی وجود داشته باشد.
برخی از محققان برجسته ، مانند جی . ویلیام دومهوف G. William Domhoff ، معتقدند که رویاها به احتمال زیاد هیچ تفسیر واقعی ندارند.
با وجود این ، تعبیر خواب به طور فزاینده ای محبوب شده است. در حالی که تحقیقات هدفی را برای رویاها نشان نداده است ، بسیاری از کارشناسان معتقدند که رویا معنایی دارد.
دومهوف (Domhoff) در مصاحبه با دیلی میل گفت :
“معنا” مربوط به انسجام و روابط سیستماتیک با متغیرهای دیگر است و از این نظر ، رویا معنایی دارد. ” “علاوه بر این ، خوابها بسیار” فاش کننده “آن چیزی هستند که در ذهن ما وجود دارد.
” نشان دادیم که هفتاد و پنج تا صد رویا از یک فرد به ما تصویر روانی بسیار خوبی از آن فرد می دهد. طی چند دهه هزار رویا به ما بدهید و ما می توانیم مشخصات ذهن فردی را – به همان اندازه اثر انگشت فردی و دقیق – به شما ارائه دهیم. “
فروید: رویاها به عنوان راهی برای ضمیر ناخودآگاه
زیگموند فروید در کتاب خود ” تعبیر خواب ” پیشنهاد کرد که محتوای رویاها با تحقق آرزوها مرتبط است. فروید معتقد بود که محتوای آشکار یک رویا ، یا تصاویر و وقایع واقعی رویا ، مخفی کننده محتویات نهفته یا خواسته های ناخودآگاه رویا پرداز است. فروید همچنین چهار عنصر این فرایند را توصیف کرد که از آنها به عنوان “کار رویایی” یاد می کرد:
تراکم :
بسیاری از ایده ها و مفاهیم مختلف در بازه یک رویا نشان داده می شود. اطلاعات در یک فکر یا تصویر واحد متراکم می شوند.
جابجایی :
این عنصر کار رویایی با درهم پیچیدن بخشهای مهم و بی اهمیت خواب ، معنای احساسی محتوای نهفته را پنهان می کند.
نماد سازی :
این عملیات همچنین ایده های سرکوب شده موجود در خواب را با گنجاندن اشیایی که نماد محتوای نهفته رویا هستند ، سانسور می کند.
تجدید نظر ثانویه :
فروید در این آخرین مرحله از فرآیند رویاپردازی ، پیشنهاد کرد که عناصر عجیب و غریب رویا به گونه ای سازماندهی می شوند که بتوانند خواب را قابل درک کنند . بنابراین محتوای آشکار رویا ایجاد می شود.
یونگ: کهن الگوها و ناخودآگاه جمعی
در حالی که کارل یونگ با فروید مشترک بود ، احساس می کرد که رویاها بیش از بیان خواسته های سرکوب شده است. یونگ پیشنهاد کرد که رویاها هم ناخودآگاه شخصی و هم جمعی را آشکار می کند. و معتقد بود که رویاها برای جبران بخش هایی از روان که در زندگی بیدار توسعه نیافته اند ، جبران می شوند.
یونگ همچنین پیشنهاد کرد کهن الگوهایی مانند آنیما ، سایه و آنیموس اغلب در رویاها نمادها یا اشیاء نمادین هستند.
او معتقد بود که این نمادها بیانگر نگرش هایی هستند که توسط ذهن آگاه سرکوب می شوند.
بر خلاف فروید ، که اغلب پیشنهاد می کرد که نمادهای خاص نشان دهنده افکار ناخودآگاه خاص هستند . یونگ معتقد بود که رویا می تواند بسیار شخصی باشد و تفسیر این خوابها شامل دانستن اطلاعات زیادی در مورد رویای فرد است.
هال: تعبیر رویاها به عنوان یک فرایند شناختی
کالوین اس هال پیشنهاد کرد که رویا بخشی از یک فرایند شناختی است که در آن به عنوان “تصور” عناصر زندگی شخصی ما عمل می کند.
وی با تجزیه و تحلیل هزاران خاطرات رویایی از شرکت کنندگان ، به دنبال موضوعات و الگوها بود و در نهایت یک سیستم کدگذاری کمّی ایجاد کرد که آنچه را که در رویاهای ما است به تعدادی دسته تقسیم کرد.
طبق نظریه هال ، تعبیر خواب مستلزم دانستن موارد زیر است:
-
اقدامات رویاپرداز در داخل رویا
-
اشیاء و ارقام در خواب
-
تعامل بین رویاپرداز و شخصیت های رویایی
-
موقعیت ، تحولات و نتیجه رویاها
هدف نهایی این تعبیر خواب درک رویا نیست ، اما درک رویاپرداز است. تحقیقات هال نشان داد که ویژگی هایی که افراد در هنگام بیداری از خود نشان می دهند همان ویژگی هایی است که در رویا بیان شده است.
جی . ویلیام دومهوف : رویاها به عنوان بازتابی از زندگی بیدار
- William Domhoff یک محقق برجسته در زمینه تعبیر رویا است که با کالوین هال در دانشگاه میامی درس خوانده است. در مطالعات گسترده در مورد محتوای رویاها ، دومهوف دریافته است که رویاها بیانگر افکار و نگرانی های زندگی بیدار خواب است.
وی یک مدل شناختی عصبی از رویاها را ارائه می دهد که در آن فرایند رویاپردازی از فرآیندهای عصبی و سیستم طرحواره ها حاصل می شود.
به گفته وی ، محتوای رویایی ناشی از این فرایندهای شناختی است.
رواج تعبیر خواب
از دهه 1970 ، تعبیر خواب رواج فزاینده ای پیدا کرد. کتاب ان فارادی (Ann Faraday) در سال 1974 “بازی رویایی” تکنیک ها و ایده هایی را بیان کرد که هیچ کس نمی تواند برای تعبیر رویاهای خود از آنها استفاده کند. امروزه مصرف کنندگان می توانند کتابهای متنوعی را خریداری کنند که فرهنگ لغت رویاها ، راهنمای نماد و نکاتی را برای تفسیر و درک رویاها ارائه می دهد.
تحقیقات در مورد رویا و خواب بدون شک به رشد خود ادامه خواهد داد. با این حال ، متخصص رویاها G. William Domhoff توصیه می کند که خوابهای خود را فراموش کنید. “… مگر اینکه رویاهایتان را سرگرم کننده ، از نظر فکری جالب یا الهام بخش و هنرمندانه بدانید . دیگران مانند Cartwright و Kaszniak ، پیشنهاد می کنند که تعبیر خواب در واقع بیشتر در مورد مفسر توضیح می دهد تا در مورد معنی خود خواب.
تعصبات چگونه بر تعبیر خواب تأثیر می گذارد
محققان Carey Morewedge و Michael Norton رویاهای بیش از 1000 نفر از ایالات متحده ، هند و کره جنوبی را مطالعه کرده اند.
آنچه آنها کشف کردند این است که تعداد کمی از دانشجویان کالج که در این تحقیق شرکت کرده بودند معتقد بودند که رویاهای آنها فقط پاسخ مغز به تحریکات تصادفی است. در عوض ، بیشتر این ایده فروید را تأیید کردند که رویاها آرزو ها و خواسته های ناخودآگاه را آشکار می کند.
اهمیت تعبیر رویا و خواب
با این حال ، آنچه آنها دریافتند این است که وزن و اهمیتی که افراد برای رویاهای خود قائل می شوند تا حد زیادی به تعصبات آنها بستگی دارد. اگر خواب افرادی را ببینند که قبلاً از آنها خوششان نمی آمد ، رویاهای منفی را به خاطر می آورند. همچنین اگر خواب دوستان یا عزیزان خود را ببینند ، به احتمال زیاد رویاهای مثبت را به یاد می آورند.
به عبارت دیگر ، افراد انگیزه دارند تا رویاهای خود را به گونه ای تفسیر کنند که از باورهای موجود آنها در مورد خود ، جهان و اطرافیانشان پشتیبانی می کند. محققان دریافتند مواردی مانند سوگیری تأیید و جانبداری از خودخواهی می تواند بر نحوه واکنش افراد به رویاهای خود تأثیر بگذارد.
از آنجا که افراد تمایل دارند رویاهای خود را جدی بگیرند ، محققان پیشنهاد می کنند ، این رویاها همچنین می توانند به نوعی پیشگویی خودکفا کننده تبدیل شوند. اگر در خواب می بینید که در امتحان شکست می خورید ، ممکن است انگیزه کمتری برای مطالعه داشته باشید یا حتی آنقدر دچار استرس شوید که عملکرد ضعیفی داشته باشید.
رویاها ممکن است معنی داشته باشند یا نداشته باشند ، اما واقعیت این است که تعبیر خواب به یک سرگرمی محبوب تبدیل شده است. برخی از افراد حتی تصمیمات اصلی زندگی را بر اساس محتویات رویاهای خود تنظیم می کنند.
منابع :
- Domhoff GW, Fox KC. Dreaming and the default network: A review, synthesis, and counterintuitive research proposal. Conscious Cogn. 2015;33:342-53. doi:10.1016/j.concog.2015.01.019
- Schneider JA. From Freud’s dream-work to Bion’s work of dreaming: The changing conception of dreaming in psychoanalytic theory. Int J Psychoanal. 2010;91(3):521-40. doi:10.1111/j.1745-8315.2010.00263.x
- Jung, CJ. Four Archetypes. Routledge; 2014.
- Hall, CS. A cognitive theory of dreams. J Gen Psychol. 1953;49(2):273-282. doi:10.1080/00221309.1953.9710091
- Domhoff, GW. A new neurocognitive theory of dreams. Dreaming. 2001;11(1):13-33. doi:10.1023/A:1009464416649
- Cartwright RD, Kaszniak A. The Social Psychology of Dream Reporting. In Ellman SJ, Antrobus JS, eds.: The Mind in Sleep: Psychology and psychophysiology, 2nd ed. Wiley, 1991.
- Morewedge CK, Norton MI. When dreaming is believing: The (motivated) interpretation of dreams. J Pers Soc Psychol. 2009;96(2):249-64. doi:10.1037/a0013264
منابع بیشتر :
- Domhoff GW. Finding Meaning in Dreams: A Quantitative Approach. Springer Science and Business Media, 1996.
- Domhoff GW. Toward a Neurocognitive Model of Dreams. In: The Scientific Study of Dreams: Neural Networks, Cognitive Development, and Content Analysis. American Psychological Association, 2003.
- Freud S. The Interpretation of Dreams. 1900.
- Jung C. The Practical Use of Dream-analysis. In: The Practice of Psychotherapy: Essays on the Psychology of Transference. 1966.